Sabtu, 9 Ogos 2008

bila ammar menangis....

semalam, Ammar meragam lagi. puas ku pujuk untuk tidur tapi dia menangis lagi. ku suakan susu botol pun dia masih menangis. apatahlagi susu aku yang biasa dia suka pun tak nak. pening kepala dibuatnyer dek karenah bujang sorang ni. aku dah abis ikhtiar. lalu aku dukung dia ku bawa ke hulu ke hilir. diamnyer cuma seketika. aku cuba masukkan buaian, lagilah kuat dia menangis. sebelum ni pun dia meragam begini juga. tapi setelah dinasihatkan oleh jiran sebelah, kami bawanya jumpa orang pandai. oh Wan tu cakap Ammar cuma terkejut. lepas dipulihkan semangat ni InsyaAllah elok lah katanya. di bekalkan kami air jampi untuk minum dan mandi Ammar. Alhamdulillah malam tu dia dah boleh tidur seperti biasa. cukup 3 kali da semakin elok sehinggalah semalam.
akhirnya, aku mandikan Ammar. biarpun terkeluar dari jadual mandian biasa dia. kemudian aku susukan dia. Alhamdulillah terlena juga akhirnya. ya, bayi menangis memang perkara biasa. tapi jika ia terkeluar dari kebiasaan dia menangis. kadangkala ia boleh membawa kepada effect lain. ada bayi yang jika dibiarkan terus menangis tanpa cuba mengetahui sebab musababnya, boleh menyebabkan ' Sawan Tangis'. aku tak tahulah ia diterima oleh perubatan moden atau tidak. tapi dah ramai kata. even aku duk kat bandar pun, ramai gak yang percaya istilah tu. ada setengahnya sampai tegang urat di muka baby tu sebab nangis je. aku doa, jangan lah sampai Ammar cam tu.
Rajin juga ku bertanya dengan orang yang dah berpengalaman mengenai penjagaan baby. jika ia melibatkan kembung perut, buat bulatan di sekitar pusat sambil ibu jari di tekan di tengah pusatnya. bacakan salawat nabi dan tarik jari kekiri dan kanan perutnya. InsyaAllah. ini aku dah cuba. lagi satu junjung perut baby di kepala si ibu sambil berselawat 3x. tips ni baru aku dapat tadi. sebenarnya jaga baby ni bukan cam jaga anak patung. ia lagi rumit dan kena rajin bertanya. sebab tu, aku respect tul kat surirumah yang jaga anak-anak diorang sepenuh masa. bukan senang tau, nak jaga anak, rumahtangga n hubby dalam satu masa. beruntunglah mereka kalau dapat suami yang ringan tulang. jika tidak, bersabar jer lah... ada ganjaran yang dikurniakan Allah untuk anda.
lagi satu, biasalah masa kita berdua keluar tak ikut masa. ada time sampai 2 ke 3 pagi pun leh lepak2 kat luar lagi. even masa aku ngandung dulu pun orang tua ada pesan jangan keluar lewat selalu. tak elok takut effect kat baby. masa tu tak fikir apa pun.. kadang benda tak leh elak kami kuar jugak. untuk itu aku bawak tangkal pendinding diri, seperti pisau o gunting o magnet. itu semua untuk elakkan 'benda tak baik' ikut kita. apa pun aku ikut jer demi keselamatan aku dan baby. bila sekarang da ada baby pun lagi la sensitif. time maghrib jangan keluar. kerana time tulah 'mereka' keluar. time malam pun kalau boleh elakkan memakai wangi-wangian untuk baby. untuk Ammar, Wan ada suruh aku buatkan minyak daun goda-goda. ramuannya, daun goda-goda, minyak kelapa dan jintan hitam. ada time dia suh letak inggu. bau minyak ni memang busuk. sapukan kat sendi-sendi , kening, telinga baby. coz, 'mereka' ni tak suka bau busuk. ya atau tidak, semuanya adalah usaha aku untuk kesihatan Ammar. bak kata orang bertindak sebelum t erjadi apa-apa.
mungkin aku ada tips lagi yang boleh di kongsi nanti. xpelah kita berjumpa di lain kali.. yang baik itu datang dari Allah, yang tak baiknya datang dari aku.... mudah-mudahan kita semua selamat......

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

comelnyer baby...psl yang sawan nangis tu rasanya xde lg dlam medical term cuma sawan tu leh jd klu baby byk nangis or nangis yg bpanjangan leh sbkn sawan sb krang oksigen ke otak.rasanya la klu ikut teori ciptaan sndri.