Jumaat, 28 November 2008

aku yang stress

baru2 ni aku memang stress. susahnya jadi aku. entah tak tau aku nak luah kat sapa. rasanya aku kat tengah2 kot. tak tau nak citer start dari mana. mungkin dari sini ok kot.

si A merupakan seorang remaja perempuan berusia 24tahun. mempunyai perawakan yang ceria, lincah dan pintar. mempunyai jawatan yang ok juga sebagai PA kepada seorang bosss di syarikat semi gov. sebelum ni dia bekerja di sebuah syarikat minyak di tengah map m'sia dan mempunyai gaji yang agak mewah juga dan kira sudah puas travel di serata tempat di dalam usia semuda itu. berbekalkan wajah yang ku kira manis telah menambat hati seorang jejaka yang juga bekerja di tempat yang sama cuma berlainan department jer. malangnya setelah agak lama menjalin cinta rupanya si jejaka itu telah terikat dengan cinta yang berusia 7 tahun lamanya bersama gadis lain. silap si A ke dia hadir saat itu? jejaka itu pula takkan mungkin meninggalkan si gadis 7 tahun itu dan sukar pula untuk membiarkan cinta yang baru berputik antara dia dan si A. janji yang terikat selama 7 tahun termeterai akhirnya dengan sebuah perkahwinan. dan si A berbekalkan hati yang hancur luluh terpaksa redha. harapan lain pula menjelma apabila si jejaka mahu melamarnya untuk menjadi isteri kedua. dan si A terima. adakah si A penghancur rumah tangga si jejaka dan si gadis 7 tahun?

saat si gadis mengandung 8 bulan barulah dia tahu rupanya ada insan lain di hati suaminya. dengan keadaan tidak bermaya semua itu merebahkan hati dan dirinya. tidak tahu dia hendk mengadu ngan sapa. haruskah dia menyalahkan si gadis A seorang? sedangkan suaminya juga menabur janji?

keluarga si A tidak dapat terima hakikat yang si A akan memilih jejaka itu sebagai pasangan hidupnya. bukan sahaja di anggap sebagai penghancur rumah tangga orang, tapi juga di anggap menconteng arang di muka setiap ahli keluarga itu. walaupun hakikatnya hubungan itu di akhiri dengan pernikahan sekaligus memadamkan gossip dan menghalalkan hubungan terlarang selama ini, namun itu semua sukar. malah ku yakin tidak semua perempuan sanggup terima keadaan manis nya madu. salah seorang keluarga si A telah memulaukan si A. dia tidak sanggup menjadi wali kepada si A, malah tidak akan hadir pada majlis perkahwinannya, dan tidak akan ada majlis bersanding. tentu dia kecewa....

si A tinggal bersama salah seorang ahli keluarganya. memakai kenderaan ahli keluarganya sementara dia dapat rumah sewa yang terdekat dengan tempat kerjanya sekarang... namun itu semuua agak sukar memandangkan rumah yang terdekat mahal sewanya dan tidak memenuhi seleranya. sejak ahli keluarganya tahu mengenai berita itu hatinya agak panas. di sangkanya hati si A telah berubah sejak berhenti dari syarikat minya itu. rupanya tidak

si A ni pun, adat meminjam kenala paham. selalu saja minyak kenderaan berkelip2 minta di isi. sedgkan ahli keluarganya yang sorang ni bukanlah bergaji besar sangat. baru saja nak memulakan hidup sebagai seorang bapa dan suami. pasti itu semua memerlukan kepakaran. dengan gaji yang tak seberapa dia sendiri berjimat dengan menaiki kenderaan beroda dua saja ke tempat kerja. biarlah berhujan dan berpanas namun poket selamat untuk kecemasan. marah dan geram pada si A di biarkan saja.

sampai satu saat baby kesayangan ahli keluarganya ni demam panas. malam sudah mencecah ke pagi... tengah kepala berserabut memikirkan klinik yang buka 24jam kereta berkelip2 minta di isi. cukup sudah tahap kesabarannya selama ini. keputusannya sampai minggu ni je kereta dia bagi pinjam. pasti itu mengecewakan si A. dan aku? bersubahatkah aku? sedangkan sudah banyak alasan cuba ku beri kepada ahli keluarganya utnuk terus bersabar dengan harapan Si A akan berubah juga akhirnya. aku memang berharap aku mampu mengubah kelincahan si A. kerana ku tahu setiap manusia tak lari dari kesilapan. cuma berilah dia peluang utk berubah.

aku tak tahulah tapi kepala aku memang stress memikirkan si A, ahli keluarga dan aku. kalau dia adikku memang siap aku leterkan. tapi masalahnya dia hanyalah ahli keluarga yang ku tumpang sebagai adik....


bagaimana eks?

1 ulasan:

Lina berkata...

pendapat saya kena berbincang face to face dgn si A tu, bgtau apa sebenarnya yang terbuku di dada, bukan apa kdg2 niat kita nak menolong tapi org ambil kesempatan dari niat kita tu, disebabkan nak tlg si A, keluarga kita pula kacau bilau...