Selasa, 25 November 2008

kisahnya awan dania


rasanya citerni da masuk beberapa episod. tapi tak tau naper ada aura yang membuat aku tertarik menonton siri berkenaan hidup pramugari ni. mungkin kerana keberkesanan pelakon utama scha kot. atau pun aura lakonannya dalam bella terus mengajak aku untuk melihat lagi aksinya kali ini. mungkin di zaman bella dia seperti mulut murai tapi untuk awan dania kali ni dia ala-ala tomboy. serius aku cakap aksinya memang menjadi. sehinggakan aku tak kering gusi menonton setiap keletahnya yang bersahaja. syabas aku ucapkan untuk scha. mungkin dia masih baru dalam arena ni tapi untuk aksi bersahaja tu aku berikan 5 bintang. hehehe. mungkin juga tak apa kalau aku katakan aksi tomboynya memang menjadi berbanding lakonan erra dalam mertua vs menantu. but mungkin dia terpaksa kontrol bcoz dia mengandung kot....

kat sini bukan nak promote cite ni tapi aku rasa ia satu usaha yang baik yang sepatutnya di lakukan oleh setiap penerbit drama. seringkali kita di sajikan dengan kisah cinta, kehidupan dan paling tidak pun action di zaman kolej. bukan tak ok, tapi ia tak merangsang minda anak2 kita. ingat dulu masa aku kecik2 seringkali cikgu akan tanya kami. apa cita2 bila besar. masing2 jawab benda yang berulang. cikgu, doktor, polis, penyanyi o pelakon o yang pada aku jawatan tu semua biasa dengar la. pernah tak dengar diorang kata nak jadi pilot ker, bisnessman ala2 donald trump ker, majistret ke, peguam ke, arkitek ke.... semua tu aku kira pada zaman aku takde dengar la. ini sebab kita tak di dedahkan dengan pekerjaan tu semua.

apatahlagi dengan zaman dunia realiti ni, banyak sangat hiburan bercorak realiti. sehinggakan apa yang di sajikan turut mempengaruhi minda anak2. percaya tak, mereka dibuai dek fantasi realiti siti nurhaliza n mawi sehinggakan mereka malas nak belajar betul2. tapi ada tak kita terapkan mind bisness like fazley. penghibur yang berpendidikan tinggi? aku bukan nak kutuk diorang la, but apala salahnya kalau sesekali kita di sajikan cerita berkisar tentang dunia pekerjaan like awan dania. sebelum tu kalau sesiapa sedar, banyak cerita berkaitan dunia pekerjaan di dominasikan oleh Datuk Yusof Haslam. kalau korang tau cuba korang teka? ya, Gerak Khas and roda2 kuala lumpur. ni cerita polis dan polis trafik. atau mungkin yang biasa tengok cerita dari oversea, E.R, Nip n Tuck o american next top model.

bukan nak kata apa la. but aku rasa sudah tiba masanya kita melangkah ke alam realiti. bukan masanya kita nak bermadah cinta, dan buang tisu berhelai2 di panggung wayang. sesekali its ok but kalau da selalu, orang luar pun akan kata kita ni jiwang karat. takde cerita lain nak cerita. but untuk awan dania ni aku minat sama macam cerita gerak khas and roda2 kuala lumpur. kita kena sedar dari mimpi bahawa banyak yang kita tak tahu dari tahu. anak2 kita apatahlagi.... kita la yang kena sedarkan mereka, dunia pekerjaan bukan saja untuk glamour, kaya dan di kenali tapi dunia pekerjaan adalah salah satu cara untuk kita lebih mengenali dunia luar, orang di luar sana dan cara di luar sana.

Tiada ulasan: